Klik hier om de nieuwste flashplayer te downloaden.

Instructie videos

Wil je weten hoe de site werkt klik hier!

Registreren

Meld je aan op DigiSport.nl

Sport-bedrijven

bedrijven die producten en diensten bieden voor de sport

Evenementen

Zoek of plaats je evenement

Sportzoekmachine
doorzoek tal van sportsites

bestuurskamer \ dossiers & vraagbaak


Blessurepreventie
(zondag 19 november 2017)

In bijgaand artikel vertellen wij hoe je moet handelen bij de meest voorkomende sportblessures. Het artikel gaat in op de knie, enkel en lies.


De informatie in dit artikel is bedoeld om verdere schade aan je lichaam, na het oplopen van een blessure, te voorkomen. Volg de adviezen van je op de sportvereniging aanwezige EHSBO'er altjd op. Bezoek bij twijfel en aanhoudende pijn altijd een arts.


Kijk op 'links' voor meer informatie over dit onderwerp.

De knie


Wat te doen in geval van een knieblessure



  • Wanneer de blessure plotseling is ontstaan, bijv. door een verdraaiing, mag niet op het geblesseerde been gelopen en gesteund worden. 
  • De knie direct koelen door koud stromend water, een coldpack of ijs (gebruik in dit geval een doek tussen het ijs en het been). Koel gedurende 20 min afgewisseld met een periode van 20 minuten zonder koeling en herhaal dit enige malen. Hoe eerder gekoeld kan worden hoe beter. Ook na enkele uren heeft koeling nog een positief effekt.
  • Laat zo snel mogelijk een drukverband aanleggen door een deskundige.
  • Houdt zoveel mogelijk het been omhoog zodat eventueel vocht terug kan zakken.
  • Raadpleeg na deze eerste maatregelen zo spoedig mogelijk uw huisarts of het Sport Medisch Adviescentrum (SMA). Zij kunnen U verwijzen naar het ziekenhuis.
  • Is een operatie noodzakelijk dan zijn spierversterkende oefeningen nadien nodig voor de bovenbeenspieren, evenals begeleiding bij de sporthervatting.

De enkel
Wat te doen in geval van een "enkelblessure" 



  • Niet op de geblesseerde enkel lopen of steunen.
  • Direct koelen, met schoen en sok nog aan, door koud stromend water, een coldpack of ijs (gebruik dan een doek tussen het ijs en de enkel). Koel gedurende 20 min afgewisseld met een periode van 20 minuten zonder koeling en herhaal dit enige malen. Hoe eerder gekoeld kan worden hoe beter. Ook na enkele uren heeft koeling nog een positief effekt. 
  • Belangrijk: nooit masseren of warmtebrengende zalven gebruiken. Dit verergert de blessure alleen maar. Pas na 2 of 3 dagen zonodig nog warmte toepassen.
  • Laat zo snel mogelijk een drukverband aanleggen door een deskundige.
  • Houdt zoveel mogelijk het been omhoog zodat eventueel vocht terug kan zakken.
  • Probeer de eerste 3 dagen de enkel zo min mogelijk te belasten; gebruik evt. krukken.
  • Raadpleeg na deze eerste maatregelen zo spoedig mogelijk uw huisarts of het Sport Medisch Adviescentrum (SMA). Zij kunnen U verwijzen naar het ziekenhuis.
  • In overleg met de fysiotherapeut kan geoefend worden op een oefentol ter bevordering van kracht, uithoudingsvermogen en coordinatie van de gewrichtsspieren.
  • Zeker in de herstelfase is het aan te bevelen een bandage en/of tape te gebruiken.
  • Wees voorzichtig met de trainingsopbouw. Spelers met eerder doorgemaakte enkelblessures worden geadviseerd een preventieve ondersteuning te gebruiken; een zwachtel, tape of ankle brace (een veterschoentje).

De lies
Wat te doen in geval van een "liesblessure"



  • Niet op de geblesseerde been lopen of steunen.
  • Direct koelen door koud stromend water, een coldpack of ijs (gebruik dan een doek tussen het ijs en het been). Koel gedurende 20 min afgewisseld met een periode van 20 minuten zonder koeling en herhaal dit enige malen. Hoe eerder gekoeld kan worden hoe beter. Ook na enkele uren heeft koeling nog een positief effekt.
  • Laat zo snel mogelijk een drukverband aanleggen door een deskundige.
  • Vermijd aanspannen en rekken van de spieren die het been naar binnen bewegen.
  • Raadpleeg na deze eerste maatregelen zo spoedig mogelijk uw huisarts of het Sport Medisch Adviescentrum (SMA). Zij kunnen U verwijzen naar het ziekenhuis.
  • Trainingen en wedstrijden mogen pas hervat worden wanneer men volledig klachtenvrij is bij belasting van de betreffende spiergroep.

Kijk op bij 'links' voor meer informatie over dit onderwerp.





Emailadres:
Wachtwoord:
aanmelden

DigiSport.nl doorzoeken   


© 2007-2017 by Cognito Concepts
Contact | Voorwaarden | Disclaimer |